, ,

DR-producer: DR satser ikke på VR foreløbig

Interview med DRs Ane Skak om prisnominerede ‘Hjemme hos Anton’ og om DRs visioner for VR

Nogen gange er det at være med en sejr i sig selv. Det var tilfældet her, siger Ane Skak, der i septembers var på den røde løber til Rose d’Or i Berlin, nomineret i kategorien Virtual Reality med filmen ‘Hjemme hos Anton’.

Ane Skaks facebook-post viser Hjemme hos Anton i et 2D-videoformat:

Ane Skak er det man vel nærmest kan kalde en VR-evangeliker. Hun har slugt den røde pille og skal ikke opmuntres meget, før hun begynder at boble over med fremtidsvisioner.Og det ville da også være sejt at kunne stå ved slagtedisken i Coop og tage en VR-brille på og se præcis hvordan de økologiske og konventionelle kyllinger har levet, før de blev taget af dage, som en af hendes fremtidsvisioner lyder.

Men det sidste års tid har hendes VR-fokus ligget andetsteds: Hjemme hos Anton og så i Danmarkshistorien. Det sidste vender vi tilbage til.

Hjemme hos Anton er en små fire minutter lang fiktionsfilm, der viser, hvordan det er at leve med en voldelig far. Det er en 180-graders video, og vi følger handlingen fra forskellige karakterers perspektiver.

Filmen har kostet omkring 50.000 at producere. En brøkdel af de produktioner, DR var oppe imod, ifølge Ane Skak

For Ane Skaks hold var Hjemme hos Anton et vellykket eksperiment. Hidtil har de skudt med en rig med seks GoPro-kameraer. Brugen af et 180-graders kamera var nyt, og trods succesen ikke noget, vi vil se gentaget: De der Mickey Mouse-ører er for irriterende.”
Hun er i stedet begyndt at lege med 220-graders linser for at give seeren lidt mere at udforske.

VR på DR: Hvad kan vi forvente?

Der bliver produceret 360-graders materiale to steder i mediehuset. Det ene er en lille enklave i DR Kultur, der ledes af Ane Skak, og som hovedsagelig har lavet produktioner i

forbindelse med DRs store danmarkshistoriesatsning. Samtidig offentliggør DR Nyheder også fra tid til anden produktioner i 360 grader, nogen produceret af dem selv, andre som her i samarbejde med VR-producenter som Makropol (virker ikke i Firefox).

Hvor folkene på DR nyheder forventer, at brugerne ser filmene på en browser, fokuserer Ane Skak på at lave oplevelser, der fungerer i et headset.

Ane Skak er DRs egen VR-evangeliker (billede fra linkedin.com)

Det har hun primært gjort med udgangspunkt i Danmarkshistorien. Hendes hold har ikke bare produceret otte 360-graders videoer, hver et nedslag et nyt sted i Danmarkshistorien, de har også været ude i virkeligheden og sætte HMDs på op til 20.000 danskere rundt omkring i landet. De reaktioner, holdet har fået derude i virkeligheden, har overbevist Ane om, at fremtiden er i VR.

Hvis nogen på den danske scene har de økonomiske muskler til at bakke op om den fremtid, især her i begyndelsen, hvor VR-producenter stadig prøver at gennemskue, hvordan man egentlig bedst bruger mediet, så er det da også DR.

Alligevel kan hun meddele, at der næppe kommer mange produktioner à la Hjemme hos Anton inden for den nærmeste fremtid. Trods nomineringen til Rose D’Or har DR ikke nogen overordnet VR-strategi, og det ligger ikke i kortene at et stort VR-sats er på vej. På det punkt går DR den modsatte vej af f.eks. deres britiske fætter BBC, der har en ambitiøs BBC-hub og prisvindende produktioner bag sig. Det er dog ikke en strategi, der giver noget monetært afkast her og nu. Derfor skal vi ikke forvente os noget lignende i Danmark foreløbig.

Russere vinder rumkapløb: Tager 360-graders kamera på rumvandring

DR-producer: DR satser ikke på VR foreløbig