, ,

MANND vinder international klimakonkurrence

Den aarhusianske VR-start-up vil kaste et kritisk øje på modeindustrien. I “X-Ray Fashion” skal seerne følge et stykke tøj fra det produceres i Bangladesh til det kasseres.

— ”Vi er selvfølgelig meget glade og stolte for denne pris,” smiler Maria Herholdt Engermann, da Realities ønsker tillykke med sejren.

–”Om fredagen fik vi et opkald fra The World Bank Group, der har faciliteret konkurrencen. Hele deres hold sad og sagde ’tillykke, I har vundet. Har I mulighed for at komme ned til Rom og tage imod prisen på tirsdag?”

Så det gjorde de.

I starten af 2017 stiftede Maria sammen med Signe Ungermand VR-firmaet MANND. Begge kommer fra en film-baggrund og vil producere VR oplevelser, som kombinerer det visuelle med de fysiske rammer som bl.a. kan få publikum til at tage ejerskab over en VR-krop og føle, at de er hovedpersonen i oplevelsen.

Det har de tidligere gjort med stort held i VR-oplevelsen ’Hver Sin Stilhed’ (eng. Separate Silences) som bl.a. har været udstillet på Cannes Film Festival samt deltaget i Venedig Film Festivals VR konkurrence. Her placeres publikum i hver deres hospitalsseng og udsættes for fysiske berøring, så filmoplevelsen – hvor man træder ind i rollen som et af to søskende, der har været i et trafikuheld og nu ligger på hospitalet – føles på egen krop.

I deres nye projekt X-Ray Fashion skal man lov til at følge en beklædningsgenstands færd gennem livet. Fra produktion til brug til smid-væk. Oplevelsen skal bindes narrativt sammen af en tøjproducent fra Bangladesh. MANND har lavet en kort video-pitch, der kan ses her.

 

 

 

–”X- Ray Fashion er vores bud på, hvordan vi kan koble historiefortælling og ny teknologi sammen for at belyse det stigende problem vedrørende overproduktion af ’fast fashion’. I det her projekt prøver vi også at skabe fysiske rammer, der matcher den digitale virtuelle verden. Oplevelsens location er en installation, hvor underlaget bl.a. matcher det underlag der bliver fremvist i de forskellige stadier af tøjproduktioner,” forklarer Maria.

Inspirationen stammer fra dokumentarfilmen The True Cost, der demonstrerer, den høje pris både individer og kloden betaler for, at holde prisen på tøj lavere end nogensinde før.

— ”Hvis man brugte bare ti minutter på at gå ind og Google på emnet, kunne man hurtigt lære, at modeindustrien er den andenstørste forurener i verden. Men vi gør det ikke. Når vi køber en trøje til hundrede kroner, spørger vi jo ikke, hvordan det kan lade sig gøre,” siger Signe og fortsætter: ”Vores store håb er, at vi kan belyse problematikken til et publikum, der ikke stiller sig selv disse etiske spørgsmål omkring forbrugsvaner.”

Konkurrencen var et af mange projekter udskrevet af Verdensbanken i samarbejde med blandt andet den tyske og italienske regering, og juryen skulle tage stilling til 166 forskellige pitches.
MANND har nu indgået samarbejde med bl.a. det amerikanske Vulcan Production om at producere X-Ray Fashion.

 

Kom indenfor i Nordeuropas ledende VR-laboratorium

MANND vinder international klimakonkurrence