, , ,

Mød MANND: Aarhus’ ambitiøse VR-duo

Den aarhusianske VR-startup prøver at bygge videre på den succes, de fik med ‘Hver sin stilhed.’ Realities har snakket med selskabet om deres VR-drømme og om udfordringerne i at starte egen VR-virksomhed

Bag enhver stor mand står en stærk kvinde. Det gjorde der i hvert fald i 1960’erne. Men det er nye tider, også hos aarhusianske MANND, som har to kvinder bag sig: 24-årige Maria Herholdt Engermann og 25-årige Signe Ungermand har startet selskabet, der især har markeret sig med VR-total-oplevelsen ’Hver Sin Stilhed’ (på engelsk: Separate Silences), som de bl.a. har fremvist på filmfestivaler som Cannes og Venedig.

Navnet hænger selvfølgelig sammen med kvindernes efternavne, men det er også en lille stikpille til en branche, hvor mændene er numerisk overlegne.

— ”Når et postbud kommer med en pakke og spørger efter MANND, er det to damer, der rejser sig og tager imod.” siger Signe Ungermand med et grin, der lader mig ane, at det nok heller ikke er tilfældigt, at deres maskot er en veludrustet, gylden Manneken Pis-vinproptrækker.

 

Fra venstre mod højre har vi stifterne Maria Herholdt Engermann og Signe Ungermand samt VR-udviklerne Sule Serubugo og Denisa Skantarova (foto: Ole Krogsgaard)

MANNDs kunst er drevet af en ambition om at udforske de helt nye oplevelser, som virtual reality åbner op for.

Deres visioner forstås måske lettest ved at forklare ’Hver Sin Stilhed’. Den handler om et søskendepar, som har været i et trafikuheld og nu ligger på hospitalet, hvor de svæver ind og ud af en koma-lignende tilstand.

Tilskuerne træder ind i oplevelsen i rollen som en af de to søskende. Før man får lov til at se filmen, bliver man bedt om at vælge karakter – vil man opleve stykket som lillebror eller storesøster? Så skal man lægge sig til rette i en hospitalsseng og hilse på den anden tilskuer, der simultant tager del i oplevelsen som den anden karakter.

— ”Det er en 20 minutters performance, hvor alt der sker med din virtuelle krop, samtidig sker med din rigtige krop,” forklarer Signe Ungermand. ”Vi tager et publikum, der normalt er vant til at sidde i en sofa og ikke have nogen højere andel i en film og placerer dem midt i filmen som hovedkarakterer”.

 

Andri Thor Birgisson prøver “Hver sin stilhed”

Deres ambition var at lave en oplevelse, hvor brugeren tager ansvar for sin krop. Det opnår de ved også at stimulere brugernes lugte- og følesans, udover selvfølgelig at give dem en visuel filmoplevelse. Videoen herover giver et godt billede i, hvordan folk reagerer, når de bliver berørt fysisk samtidig med, at en doktor rusker i dem virtuelt.

Det har samtidig været et mål at skabe en oplevelse, der tidsmæssigt rækker ud over selve filmen. Det har de opnået ved at skabe to forskellige oplevelser med forskellige informationer: En lillebror-film og en storesøster-film. Derudover har de skabt rum for, at brugerne efterfølgerne kan tale om deres oplevelser. Det ser ud til at være en effektiv opskrift:

— ”Vi har haft få igennem, som ikke er blevet rørt på den ene eller den anden måde.  Især i kvindeudgaven, er der mange, der kommer grædende ud uden at kunne samle sig selv, som sidder i flere minutter og ryster. Vi får henvendelser, fra folk efter seks uger, som siger, at den stadig sidder i dem”, siger Signe.

 

Den svære distribution

Hver sin stilhed kræver sit for at blive opført. To massagesenge og sengetøj til at simulere hospital. Øl, kanel og kaffe til at stimulere lugtesans, en sprøjte fyldt med vand og pap til at lave vind med. Læg dertil, at der er sat en halv time af til hver opførelse, og kræver tre mand som selv skal være der for at kunne berøre publikum på rette måde og på rette tidspunkt.

Det er tidskrævende, omstændigt og derfor omkostningstungt faktisk at få den unikke oplevelse ud til folk:

— ”Den her oplevelse er ikke særlig distributionsvenlig, indrømmer Maria Herholdt Engermann: ”I vores nye produktioner er vi meget nysgerrige efter, hvordan man kan gøre det, så vi ikke selv skal stå og facilitere oplevelsen. Vi er ved at lave et Fashion X-Ray projekt, der skal vise omkostningerne ved vores modebranche. Der vil vi se, om folk føler den fysiske dimension, hvis de bare står på underlag, der matcher underlaget de er på i filmen.

At gøre det lettere at få deres oplevelser ud til brugerne vil også gøre det lettere at tjene penge, om end erfaringerne med Hver Sin Stilhed har vist, at folk er klar til at betale for gode VR-oplevelser.

— ”Der er tilpas mange, som er interesserede i at få Hver Sin Stilhed ud, siger Signe og uddyber: ”Ret beset kunne vi godt have slået den op i et rum i Aarhus C og tage en dagshyre for at vise den. Vi har erfaret, at der rent faktisk kan ligge en økonomi i det at skabe den her slags VR oplevelser. Men vi har valgt ikke at køre fuld tid med det, for vi vil også gerne udvide vores portefølje.”

— ”Et af de spørgsmål, virksomheder altid stiller, er, ’hvor mange kan det komme ud til?’ overtager Maria. ”Folk sammenligner det meget med almindelige film. Men i MANND tror vi på, at VR-oplevelser skal være noget som folk skal komme til og mødes om rent fysisk. Det er her vi kan give dem en meget mere indlevelsesrig oplevelse. Det gør det selvfølgelig mere besværligt, og alle er ikke 100% overbeviste endnu, men det er det, vi tror på.”

 

Realities’ udsendte afprøver livet som majskolbe i MANNDs nyeste prototype (foto: MANND)

Livet som start-up

MANND holder til i Filmbyen i Aarhus. Med et iværksætterlegat i hånden, kunne de få en gratis kontorplads i det inkubatormiljø, der bor her, og blandt andet også huser ÅteVR. Og som ny start-up udnytter man sådanne muligheder, når de er der, for der er udgifter nok.

— ”Frokost! Bare frokostordningen,” udbryder Maria, mens Signe stirrer på mig og spørger ”er du klar, over hvad en frokostordning koster?”. Det var jeg ikke. Man kan bespise fire personer for 140 dagligt, fortæller de mig – og så er det overvejende økologisk. Men oftest klarer de sig på rugbrødsmadder.

— ”Så er der forsikringer, som ingen havde fortalt os, at vi skulle have.” Og vi skulle bygge en hjemmeside. Der er så mange udgifter forbundet med det, økonomisk såvel som tidsmæssigt. Derudover skal vi både sælge, men også være de kreative genier bagved. Og stadig have et lille liv ved siden af.” – Signe

— ”Det tager tid. Men jeg tror bare, vi skal i gang. Og det er det bedste tidspunkt, nu før nogen af os får dybere forpligtelser.”

Økonomien er i det hele taget en lille udfordring. Virksomheder er spændte og interesserede i virtual reality, men de tøver ofte med at springe ud i det.

— ”At starte en innovativ virksomhed op fra bunden, hvor vi jo selv har skulle klæde os på langt hen af vejen, har været en udfordring. Vi har mange projekter, der er maybe’s. Der vil være nogen, der bliver til noget, og nogen, der ikke bliver til noget. Men vi har nok at lave. Vi er ude og snakke med så mange folk, vi skal jo lige markere os selv, så folk ved, at vi eksisterer.

Fremtidsprojekterne hos MANND stikker i flere retninger.

De har fundet en niche i at blande ikke-interaktiv 360-graders video med sanseoplevelser i den fysiske verden. Med Signes ord blander de den virtuelle og fysiske verden sammen:

— ”I Hver Sin Stilhed kan det godt være, du ikke kan manipulere med det virtuelle miljø, men til gengæld manipulerer det fysiske miljø med dig. Og på den måde får du følelsen af, at det er din egen krop, som er til stede i miljøet”.

 

Sule Serubugo og Denisa Skantarova arbejder på livet som majsplante (foto: Ole Krogsgaard)

Den tilgang med fysiske installationer vil de holde fast i. Indtil nu har MANND primært beskæftigede sig med 360 film, men de er også begyndt at eksperimentere med CGI. To virksomhedspraktikanter, Sule Serubugo og Denisa Skantarova, fra medialogy-uddannelsen har hjulpet dem med at udvikle en prototype, hvor brugeren skal opleve verden som en majsplante. Men også her prøver de at tænke i koblingen af fysiske og virtuelle miljøer.

Der er ingen tvivl om, at Signe og Maria har ramt noget med den kobling. En variant af den idé har netop vundet dem Connect4Climate VR pitch. Hvad det går ud på kan du læse mere om her.

 

MANND vinder international klimakonkurrence

Mød MANND: Aarhus’ ambitiøse VR-duo